Maand: juni 2013

Gezondheid: Het leed dat blessure heet.

Blessures, bijna iedereen heeft er wel een keer mee te maken gehad. Ook ik zelf heb een lang spelende blessure.  Blessures zijn vervelend, irritant en ontzetten demotiverend, al zeg ik het zelf. Sommige blessures kun je niks aan doen, bijvoorbeeld door een nare val, maar veel blessures kunnen worden voorkomen.  Ik geef jullie vandaag een paar tips om blessures te voorkomen, die voor mij tot nu toe hebben gewerkt.

  1. Doe een warming-up. Hierdoor zijn je spieren al goed doorbloed voordat je aan de werkelijke training begint. Hierdoor zijn ze niet meer stijf en koud en voorkom je blessures.
  2. Zorg altijd voor een goede sportuitrusting. Denk hierbij aan goede schoenen, maar ook aan mogelijke apparaten die je gebruikt. Als hier een gebrek aan zit, kan je ook een blessure oplopen.
  3. Rek en strek! Dit kan een deel van je warming-up zijn, maar doe dit ook zeker na je trainging. Zo voorkom je trouwens ook de ergste spierpijn (tenminste in mijn geval).
  4. Neem rust, ga niet verder dan je lichaam wil. Heb je erge spierpijn? Neem de tijd om te herstellen. Als je dit niet doet kunnen je spieren overbelast worden en hier wordt je ook niet vrolijk van.
  5. Neem een week je rust. Deze lijkt op bovenstaande maar is anders. Dit hoef je niet elke maand, 2 maand of 3 maand te doen. Dit moet je doen wanneer je het aanvoelt. Je lichaam wil de afgelopen 2 of 3 trainingen niet meer, je verliest kracht etc. Neem een weekje vrij van sporten en laat alles even tot ze rust komen. Wedden dat je na die week je weer sport als herboren?
  6. De juiste houding. Je houding is belangrijk bij sporten. Neem je de verkeerde positie/houding aan kan dit erge blessures veroorzaken doordat je spieren en pezen verkeerd belast worden. Weet je niet wat de juiste houding is of dat je ze goed aan neemt? Doe het is voor een spiegel en laat iemand er naar kijken. Ook kan je veel leren door op internet te gaan zoeken.

Dit waren van mij alvast 6 tips om blessures te voorkomen. Als je dan toch een blessure heb opgelopen, die niet na een paar dagen over is? Ga naar een dokter. Je kan beter 10x te vaak bij een dokter zitten dan 1x te weinig.
Wil je meer tips om blessures te voorkomen? Toen ik wat dingen opzocht, kwam ik de volgende site tegen: KLIK. Hier staan bij verschillende sporten verschillende tips!

Love.

Mijn nieuwe korte termijn doel!

Heb ik dit echt gedaan?! AAH, even lichte paniek. Zoals jullie mogelijk al aan de afbeelding hierboven hebben kunnen raden heb ik mij ingeschreven voor de Bommen Berendloop.  Deze loop vindt plaats op zondag 25 augustus 2013 in het mooie Groningen. Je hebt verschillende afstanden: de 1km kidsrun, het leutje (4mijl/6,4km), 10 km en een halve marathon.  Dit is over exact 10 weken!

Welke afstand ik ga lopen en ben ik er al op voorbereid? Ik heb gekozen voor de afstand van het leutje, dus de 4mijl. De reden hiervoor is omdat ik sinds december afgelopen jaar niet meer verder heb gelopen dan 5 km. Ik heb de afgelopen maanden niet veel meer gelopen ivm een doorslepende knie blessure, toch is dit iets wat ik al héél lang wil gaan doen. Ik heb dan ook 10 weken om mij hier totaal op voorbereiden. Dus ben ik er al op voorbereid? Nee, dat ben ik niet.

Hoe ik mij hierop ga voorbereiden? Nou  niet alleen door hardlopen. Een langere periode heb ik al last van knieproblemen, eigenlijk sinds mijn 16e. Ik kan alleen blijven hardlopen, lopen en andere belasting voor mijn knieën, als ik veel blijf fietsen. Dit is niet op een gewone fiets, maar op mijn racefiets. Ik moet zorgen dat mijn beenspieren meer ontwikkelen en het eigenlijk overnemen van mijn knie. Voor sommigen kan dit misschien gestoord over komen, maar het is iets wat ik heel graag wil doen. Wat dit inhoudt? Vanaf vandaag moet ik elke dag sporten en niet alleen hardlopen, maar ook nog is fietsen en krachttraining er naast. Ik ga dan ook morgen na mijn tentamen aan de slag met een rooster, welke ik ook nog met jullie ga delen. Hopelijk kunnen jullie zorgen dat ik het vol blijf houden?
Ik ga jullie zeker op de hoogte houden over het lopen, via foto’s, twitter, instagram, facebook en natuurlijk mijn blog. Als je wil weten waar je mij kan vinden? Hier heb je de links:
Ik zou het leuk vinden als jullie mijn gaan volgen! J

En lopen er van jullie ook nog mensen mee aan de Bommen Berendloop?
Love.

I am back!:)

Toen het nog leeg was
Na even stil te zijn geweest vanwege een verschrikkelijke drukte ben ik terug! Ik zal nog niet elke dag weer gaan bloggen, omdat ik nog steeds midden in mijn tentamens zit. Ik moet er nog behoorlijk wat en heb nog heel veel er voor te doen! Dat krijg je met 2 bachelors en nog wat herkansingen. 
De afgelopen weken ben ik plotseling verhuisd. Ik moest hiervoor veel doen en regelen, heb even zonder internet gezeten en dat allemaal tussen mijn tentamens al door. Heel handig, NOT!.. Waarom ik ben verhuisd? Ik had een kamertje van 8 m2 en leefde in een huis waar we in totaal met 9 mensen waren. Dit is echt niet ideaal. Met de ene persoon kan je beter overweg dan de ander en zo ontstaat er natuurlijk ook wel wat wrijving tussen personen. Ik was dit al even zat, maar nu was het mij wel genoeg eigenlijk! Naja lang verhaal kort te maken. Ik kon plotseling verhuizen en heb toen meteen ja geroepen.
Ik ben van 8m2 naar 33 m2 gegaan, met eigen douche, wc en keuken. HALLO, ruimte en zelfstandigheid. Heerlijk! Ik heb een kamer appartementje, dus is gewoon zoals een normale studenten kamer. Ik woon nu dichter bij het centrum van Groningen en kijk uit op het water. Het is een complex waar 30 van deze appartementjes zitten en ik kan vertellen dat veel mensen hier sporten. Echt leuk.


Voor jullie heb ik wat foto’s gemaakt van mijn appartementje zoals jullie hier boven kunnen zien. Het was toen nog niet helemaal af J maar dat is het inmiddels nu wel. Alles is regelt alles is rustig, dus kan ik eindelijk normaal leren. Ik ben bang dat ik alle tentamens die ik al heb gemaakt nu moet herkansen. Ach laten we maar hopen op het beste.

Love.