Maand: juli 2013

Hitte en thuis sporten

bron
De afgelopen dagen waren verschrikkelijk warm, zelfs nu is het hier in Groningen nog broeierig. Sporten is dan natuurlijk niet altijd even ideaal. Ik heb de afgelopen dagen rustig aan gedaan, maar heb wel degelijk mij kont in beweging gehad. 

Twee weken terug heb ik een step-machine op kunnen halen. Ik heb deze dan de afgelopen dagen goed gebruikt. Ik moest van mijzelf iets doen, maar na buiten vond ik geen geslaagd idee. Waarom niet? Ik ben nogal gevoelig voor de zon. Als in super snel verbranden, maar ook een erge zonneallergie. 
Ik woon op de derde verdieping van een appartementencomplex en ik zit direct onder het rechte dak. Gevolg: het was bloed heet op mijn kamer. Hoe je dan als nog kan sporten? Zo heb ik het overleefd:
– Liter fles water binnen handbereik.
– Een handdoek 
– Mijn ventilator recht voor de step (hallo, redding!!)
En zo stond ik dan, het zweet liep er letterlijk vanaf, maar ik heb het gedaan. 
Het liefst had ik buiten gesport, maar aangezien ik dan moet insmeren en medicatie moet nemen en weer wachten tot het inwerkt is het voor mij wat lastiger. Wel heb ik nog wat tips  als jij wel zo waaghals bent die zich met deze hitte buiten waagt. Hierna zal ik ook nog wat leuke andere thuis oefeningen met jullie delen!
Buiten sporten met hitte? Neem altijd water mee, zorg voor een pet zodat je hoofd is afgeschermd. Draag luchtige kleren en smeer je heel goed in. Zorg dat er genoeg schaduw is waar je wil sporten. Tevens is het tijdstip belangrijk waarop je gaat sporten. Het is aan te raden om dit of ’s morgens te doen voor de hitte of ’s avonds als de hitte alweer wat afneemt. Natuurlijk kan je het ook anders aanpakken en lekker gaan zwemmen. Maar ook dan is het verstandig om tussen 12:00-15:00 uur niet in direct zonlicht te zijn of regelmatig de schaduw op te zoeken, aangezien dan de zon op zijn sterkst is. Nu kun je natuurlijk zeggen ik verbrand nooit, maar ook gewone langdurige blootstelling aan de zon kan schade veroorzaken.
Thuis sporten. Wat kun  je doen, wat is leuk om te doen? Je kan natuurlijk leuke video’s doen die op youtube zijn geplaatst, er staan er echt honderden op. Verschillende soorten, verschillende typen, verschillende personen etc. Je kan het niet bedenken of het is wel te vinden. Wat je natuurlijk ook kan doen is je eigen work-out verzinnen. Wat heb je hier voor nodig? Dat ligt helemaal aan je zelf!
Je kan natuurlijk een hoop oefeningen doen waar je niks bij nodig hebt. Je kan planken, push-ups (verschillende vormen), op je plek hardlopen, burpees, jumping jacks, sit-ups doen. En er zijn nog veel meer oefeningen. Ook kan je een waterfles vullen met 2 liter water bijvoorbeeld en die als gewicht gebruiken. Squat met gewicht, doe arm en schouder oefeningen en ga zo maar verder. Je kan genoeg doen, ook als je alleen maar in huis bent.
Wat hebben  jullie deze hete dagen gedaan?

Love.

Oeps, wat er gebeurd zonder een ritme

Voor de mensen die mij persoonlijk kennen, weten dat ik belang hecht aan ritme. Waarom? Nou precies hierom. Ik ben iemand die een ritme nodig heeft. Ik heb adhd en zonder ritme doe ik niks meer. Ik functioneer gewoon niet. En dan bedoel ik ook echt niet, ik raak dingen kwijt, vergeet afspraken en kan mij nergens toe zetten.

Nu de tentamens voorbij zijn viel ik als ware in een gat. Ik had niks te doen, naja ik MOEST niks doen. Laten we het daar op houden. Wat gebeurd er? Wekker gaat uit en ik slaap tot ver in de middag en doe geen reet. Ik kan mijzelf er niet toe zetten. Zelfs stofzuigen (normaal doe ik dat elke dag) is al te veel moeite. Verschrikkelijk! Ik heb de afgelopen tijd dan ook even tot rust gekomen. Ik heb bijgeslapen aangezien ik oververmoeid was en heb wat tijd voor mijzelf genomen.

Nu ik mijn rust terug heb, mijn leven weer op orde probeer te krijgen, ga ik weer volop bezig op mijn blog, in huis en in de sportschool.. Laten we het maar zo zeggen, ik ben ook maar een persoon en geen machine he ;)

Nu maar is van mijn luie kont af en op mijn (nieuwe) stepmachine staan! Gelukkig staat mijn ventilator aan.

Love.