Maand: januari 2014

Challenge: Move 365days 2

We zijn alweer op 27 januari aangeland. De maand is al bijna weer voorbij en er blijven nog 11 maanden over. Dit betekend dat we al 27 dagen x 20 minuten hebben bewogen. Dit staat gelijk aan 540 minuten dus bijna 6 uur dat we al aan het bewegen zijn geweest. Klinkt goed toch??!


De afgelopen maand liep voor mij niet zoals geplant. Naast een hel van een  tentamenperiode, ik zit straks op 20 tentamens, ben ik naast ziek en door mijn rug gegaan door verslepen van mijn bed ook een dierbaar iemand verloren.  2014, is niet begonnen zoals ik had gehoopt. Toch heb ik niet opgegeven. Met mijn rug heb ik rustig aangedaan maar wel elke dag licht bewogen om deze niet verder te belasten.  Vandaag gaat het al weer een stuk beter en hoop dan ook morgen mijn hardloopschoenen weer aan te kunnen doen een een rondje te lopen..

Wat voor oefeningen ik de afgelopen 27 dagen heb gedaan? Verschillende kettlebell oefeningen, squats, lunghes, armoefeningen met mijn eigen dumbells, stukjes extra lopen, vaak de trap op en af blijven lopen is ook een hobby toch ;)… Vaak om gefietst, gestept in mijn kamer, yoga filmpjes, buikspieren en nog meer :)

Het hoeft niet duur te zijn om te sporten, dit heb ik allemaal thuis gedaan. Ik wil straks weer naar de sportschool gaan maar eerst moet ik mijn ritme na de tentamens snel terug gaan vinden en dan sta ik gezellig  om 7uur in de morgen weer bij Fit 4 Free om te knallen ;).

Favo: kettlebell workout video’s

Met een kettlebell kan je heel je lichaam trainen met een voorwerp. Ik vind ze super fijn werken en bezit er zelf dan ook twee! Een van 12 en een van 16 kg :) wat voor oefeningen  ik er mee doe? Van alles! Hier onder een paar video’s die ik regelmatig raadpleeg!!! :D

Je hebt op youtube vele video’s. Een hele workout video maar ook met uitleg! Extra tip: Bij de action hebben ze momenteel ook kettlebells, we zijn deze van lichtere gewichten. Als ik goed heb van 4, 6, 8 en 10 kg! :) Snel kijken dus?

Beginners tot totale workout! Wat is jullie favoriete filmpje op youtube;)

Food: Breakfast time :)

Vandaag mijn meest favoriete ontbijt! Overnight oats :) Nomm! Je moet er echt van houden, maar het is zeker een goed begin van je dag. Wat overnight oats nu precies zijn? Heel simpel. Havermout met andere ingrediënten wat je de avond er voor klaar maakt en in de koelkast zet. Ik gooi er zelf in de ochtend nog wat ingrediënten extra er over heen en het is klaar!:)  Een gezond en vullend begin van de dag. De foto hier boven is trouwens gemaakt op mijn oude manier haha :) in een boord.

Benodigdheden:
– een potje of bakje om het in te doen ( ik gebruik tegenwoordig een weckpot)
– 200ml yoghurt of melk (bijvoorbeeld amandelmelk)
– havermout (ong 40 gram)
– 2 eetlepels hennepzaad
– 2 eetlepels lijnzaad
– handje zonnebloempitten
– handje pompoempitten
– handje raw cacao nips
– hand goijibessen
– kaneel

Bereiding:

Simpeler kan het eigenlijk niet. Je mixt alle ingrediënten bij elkaar in op de cacao en de goijibessen na. Je sluit het mengsel af en zet het in de koelkast neer. De volgende morgen gooi je cacao en goijibessen erbij en je bent klaar!

Het kost je ’s avonds vijf minuten en in de morgen een paar seconden en je kan aanvallen. Wat ook lekker is: voeg een klein beetje biologische honing toe of mix het een beetje op :)

Afvallen: Fotoproject

Het bijhouden van afvallen kan op verschillende manieren. De meest gebruikte manier is toch wel het bijhouden van gewicht, toch ben ik niet erg fan van. Mijn favoriete manier om voortgang bij te houden? Foto’s! Je zal niet elke week voortgang zien maar wel over een langere periode. Je lichaam veranderd langzaam en het is dan ook leuk om na een bepaalde periode de langzame stapjes te zien de je lichaam maakt.


Dan nu ook mijn volgende project. Deze is niet alleen om mijn afvallen bij te houden, maar ook om aan het einde van het jaar terug te kunnen kijken hoe ik ben veranderd. Als je alleen het afvallen wilt bijhouden raad ik je aan om  minder vaak als mij foto’s te maken. Hoe ik het ga doen? Elke donderdag dit hele jaar ga ik 2 foto’s maken. Een gemaakt vanaf mijn zij en een gemaakt van de voorkant. Tussen twee weken zul je waarschijnlijk weinig verschil zien, maar wat als je foto’s pakt die een paar weken uit elkaar liggen?

Aan het einde van dit jaar wil ik hier een collage van maken. Vorig jaar deed ik het om de twee weken, dan kan je langzaam verschil gaan zien als je afvalt. Het is middels op 11 dagen na een jaar dat  ik mijn leven echt heb omgegooid. De foto die jullie boven aan het artikel zien is gemaakt op 23 januari 2013 en afgelopen donderdag. Het verschil? Zo 18 cm om mijn buik. Het had meer kunnen zijn, maar ik ben trots dat ik ondanks een moeilijk jaar zo ver ben gekomen.

Hieronder zie de foto’s van dit jaar! Twee weken gehad, vijftig te gaan.

2 janari – 9 januari

Tips: Hoe vaker en meer bewegen?

Een van de redenen waarom de meeste struikelen op meer en vaker sporten/bewegen is tijd. Vandaag geef ik jullie en paar tips om meer te bewegen, trainen zonder dat het onnodig veel tijd kost. De meesten kennen jullie naar alle waarschijnlijkheid al, maar misschien ook een paar niet.

  1. Ga jij na het werk met de bus, auto, trein? Maar is de afstand ook af te leggen op de fiets of lopend? Ga dan is lopen of fietsen. Het kost je misschien maar een paar minuten extra tijd  en  je bent in beweging.  Zeker in een grote drukke stad zoals Groningen is een fiets en soms zelfs lopend sneller dan met de bus/auto.
  2. In vervolg op nummer 1, parkeer wat verder van waar je moet zijn. Zo loop je extra en beweeg je meer. Je kan natuurlijk ook 1 of 2 haltes  eerder uitstappen bij je buslijn. Zo begin je fris en energiek je nieuwe dag!
  3.  Dribbelen! Hoe bedoel je dribbelen? Nou op je plek dribbelen als je een staande taak verricht. In de rij van de wc, achter het aanrecht, onder het tanden poetsen etc. Het zijn kleine momentjes op de dag maar je metabolisme krijgt dan toch een kleine boost!
  4.  Moet je naar de wc? En je hebt een minuutje extra? Ga een squat maken tegen de muur. Train je boven benen en billen.  Hou dit even vast en ga dan naar de wc! Zo train je je benen. Doe dit een paar keer op een dag en je zit toch op 10 a 15 minuten weer.
  5.   Pauze loop. Heb jij een lange pauze en heb je na je broodje en mogelijke sigaret nog even over? Ga een rondje lopen. Zo worden je zelf weer fris en wakker, door wat frisse lucht maar je bent ook in beweging. Ben je heel erg sportief? Gooi er wat sprintjes in of maak wat jumpingjacks.
  6. Zit je heel de dag achter een bureau? Dit is natuurlijk niet zo goed voor je lichaam. Doe tussen door wat rek oefeningen, dit is beter voor bijvoorbeeld je rug. Neem een extra loopje voor je koffie of thee, neem een extra rondje.  Heb je lef? Dan doe je gewoon wat kleine oefeningen achter je bureau! Wat ik altijd fijn vond op stage? Nou ik zit al nooit stil.. Echt niks voor mij maar ik ging steeds op puntje van mijn tenen staan, kuiten aanspannen, weer terug ontspannen..  En dat gewoon een paar keer achter elkaar elk uur JHet is niet echt bewegen misschien maar wel goed voor je spieren. Daarnaast rekte ik regelmatig mijn rug armen en benen!
  7. Zet je wekker 30 min eerder of 15 en doe wat ochtend oefeningen of ga een rondje hardlopen. Yoga is bijvoorbeeld een heerlijk begin van de dag!

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer tips te verzinnen, welke vind jij fijn? Of heb jij nog goede tips? Bewegen hoeft niet zwaarte zijn. Je kan ook gewoon de trap pakken in plaats van de lift!